Tuesday, January 6, 2009

peminta sedekah....

~author~

Baru sahaja habis membaca buku yg bertajuk "TAQWA" yg ditulis oleh Nik Aziz... buku yg sangat simple..terdapat 52 chapter, setiap chapter hanya memgandungi beberape pages sahaja.. bak kate org ~short n sweet~...huhu... Bukunya basically memperkatakan tentang cara2 mempertingkat dan membaiki TAQWA supaya kita akan mendapat hasanah di dunia dan di akhirat...Insyaallah
Quotation yg menarik perhatian saye ialah....
" Tidak seorg pun yg ingin menjdkn identiti peminta itu sbg cara hidup, kecuali kesempitan hidup itu terlalu membelenggu mereka, hingga pd jangka waktu singkat, penyelesaiannya hanyalah dgn pertolongan org lain"
"Seorg yg dlm keadaan demikian terpaksa melupakan betapa hinanya hidup yg terpaksa meminta2, jika berhutang pun tiada siapa yg percaya kerana apsti org merasa sangsi akn keupayaannya utk membyr kembali hutang tersebut. Jd, ketika itu, cara yg paling sesuai ialah dgn meminta pertolongan org yg bersimpati terhadap nasib mereka"
"Atas nama persaudaraan Islam dan juga kemanusiaan, maka tidak wajar dipersoalkan peribadi peminta sedekahyg muncul dipintu rumah kita, walaupon pd pendangan kasar, si peminta masaih sihat dan boleh berusaha"

Saye sblum ini selalu geram akan peminta sedekah yg dtg sewaktu saye bersame rakan2 sdg bersantai2 minum di kedai...yg pada pandangan mata kasar saya ini seorg yg cukup sifat yg mampu berusaha utk mencari pekerjaan di bumi Tuhan yg luas dan penuh dgn rahmatNya ini...tanpa perlu meminta2..

TETAPI
Rasulullah pernah bersabda, "Berilah apa saja yg terdaya walaupun hanya kaki kambing (bahagian yg x ade daging, hanya kulit yg membaluti tulang)yg sudah dibakar, namun tidak baik membiarkan fakir itu beredar dgn hampa"... maksudnya, sedekahlah apa saje yg termampu yg kita ada ketika itu supaya kita tidak membiarkan peminta sedekah yg datang kpd kita berlalu dgn tgn kosong dan perasaan hampa.

KERNA
Allah Yg Maha Adil itu pernah berjanji bahawasenya " Betapa hodohnya sikap org yg suka meminta sedekah, di akhirat kelak, akan dibangkitkan dia di Padang Mahsyar dalam keadaan mukanya tidak berdaging"

OLEH ITU
marilah kita menjadi org yg tgnnya sentiasa diatas...sentiasa memberi... apetah lg jika diminta.. kerana rezeki tiap2 manusia itu telah ditetapkan, hatta seorg peminta sedekah.. boleh jd rezeki mereka adalah melalui pemberian kita... jgnlah kita dgn sewenang2nya men'judge' org lain hanya dgn pandangan mata kasar... pandanglah dgn mata hati.. sesungguhnya Allah itu Maha Adil dan Maha Mengetahui.. telah Dia berjanji akan memberikan pembalasan yg seadil2nya terhadap mereka yg meminta2.. jgnlah kita yg kerdil, lg sangat tidak adil ini menghakimi org lain..
Jd, bersedekahlah kpd mereka yg meminta kerna bolej jd mereka sgt memerlukannya regardless of how healthy and fit they look...

4 comments:

peeps said...

dol..pinjam buku ni nnt.sgt mmberi kesedaran..

dollY baKir said...

after mie la....
mie booked dulu..huhu
n d book is nice :)

peeps said...

okies.soh die bace cecepat tau.

dollY baKir said...

yes mam!